Zadatak 1 - Uzrasno prilagođeni obrazovni sajtovi
link zadatka: http://e-lab.ftn.kg.ac.rs/moodle/mod/wiki/view.php?id=15037&groupid=236&page=Uzrasno%20prilago%C4%91eni%20obrazovni%20sajtovi
Postavio: Emir Aljović
Naziv sajta/stranice/sadržaja: elearning
Uzrast kome je namenjeno: Prilagođen studentima kao i profesorima.
Link: http://www.e-learning.rs/
Osnovni opis sadrzaja sajta: Ovaj sajt pružan usluge obrazovanja iz oblasti informacionih tehnologija i stranih jezika (kursevi, seminari, studije), projektovanja i implementacije informacionih sistema, izrade softverskih rešenja za upravljanje ljudskim resursima, elektronsko poslovanje na Internetu i edukativnih softvera.
Ceo sadržaj na http://www.e-learning.rs/ je uslovljen Creative Commons Autorstvo-Nekomercijalno-Deliti pod istim uslovima 3.0 Srbija licencom. Što znači da možete umnožavati, distribuirati i javno saopštavati tekstove i radove, ali samo pod uslovom:
• da navedete ime izvornog autora i URL adresu preuzetog dela prema članku
• ne koristite delo u komercijalne svrhe
• delite pod istim uslovima
Razlozi izbora sajta: Posebna pogodnost ovakvog načina edukacije jeste što Vam pruža uvid u detaljan prikaz napredovanja svakog od korisnika, a korisnicima je pristup sistemu i materijalima za učenje moguć tokom 24 časa.
Ovo je pravi vid školovanja za sve one koji nemaju uslova za redovno studiranje ili su prezauzeti. Samo prijavljivanje na platformu je jednostavno, brzo i lako. Lekcije su napisane razumljivim jezikom.
KOMENTAR: Prilikom pristupanja izradi ovog zadatka, mislio sam da ce biti jako teško naći sajt vezano za ovu temu. S obzirom da sam pre, slabo tražio i koristio sajtove sa sadržajem za e-učenje, bio sam iznenađen količinom podataka koji se mogu naći. Naravno, govorim za sajtove na našem jeziku. Izradom i daljom analizom, smatram da se svakako situacija oko sadržaja i broja sajtova za e-učenje poboljšava , te zaključujem da će vremenom za svaku određenu oblast, te za svaki uzrast postojati pristupačan i koristan sadržaj.
KOMENTAR: Prilikom pristupanja izradi ovog zadatka, mislio sam da ce biti jako teško naći sajt vezano za ovu temu. S obzirom da sam pre, slabo tražio i koristio sajtove sa sadržajem za e-učenje, bio sam iznenađen količinom podataka koji se mogu naći. Naravno, govorim za sajtove na našem jeziku. Izradom i daljom analizom, smatram da se svakako situacija oko sadržaja i broja sajtova za e-učenje poboljšava , te zaključujem da će vremenom za svaku određenu oblast, te za svaki uzrast postojati pristupačan i koristan sadržaj.
Zadatak 2 - Faktori e-ucenja (model, sema)
link zadatka: http://e-lab.ftn.kg.ac.rs/moodle/mod/assignment/view.php?id=15073
(kliknite na sliku radi uvećanja)
KOMENTAR: Jedan od težih zadataka koji je zahtevao veliku preciznost. Ono što se na šemi može primetiti jeste uticaj raznih faktora na e-učenje i njihovu međusobnu povezanost. Bitnost fizičkih i psiholoških faktora i njihov uticaj na učenika , njegovo okruženje i pre svega e-učenje je idealno prikazana u šemi iznad.
Zadatak 3 - Preporuke - Ergonomski zahtevi pri oblikovanju okruženja za e-učenje
Ergonomiju možemo definisati kao studije dizajna i rasporeda opreme, tako da ljudi komuniciraju sa opremom na zdrav, udoban i bezbedan način. Što se odnosi na kompjutersku opremu, ergonomija je zabrinuta takvim faktorima kao sto su fizički dizajn tastature, ekrana, i srodnih hardvera, kao i način na koji ljudi komuniciraju sa ovim hardverskim uređajima.
Ergonomija predstavlja interdisciplinarnu nauku u čijem je fokusu proučavanje sistema čovek-mašina kako bi se mašina prilagodila čovekovim bio-psiho-socijalnim ograničenjima i zahtevima u cilju njene efikasnije, bezbednije i pouzdanije upotrebe. Pod pojmom mašina podrazumeva se svaki materijalni predmet sa kojim čovek u interakciji dolazi u dodir, tako da je mašina tastaura kompjutera, kompjuterski miš, štampač, monitor i sl. Sa tehničkog aspekta najsavršenije sredstvo, tako i kompjuter, nije "ergonomsko" ako ga čovek sa svojim bio-psiho-socijalnim karakteristikama ne može efikasno koristiti. Sa aspekta korisnika mogu biti prisutna perceptivna, kognitivna ograničenja i ograničenja u izvršavanju motornih pokreta. Dodatno, u obzir se mora uzeti i odnos korisnika kompjutrera sa radnim prostorom i parametrima sredine.
Većina računarskih elemenata nije pogodna za duže korišćenje, ali uz upotrebu ergonomskih uređaja, zdrastveni problemi koji se mogu pojaviti zbog toga su svedeni na najmanju meru.
Elemeniti koji pomažu u stvaranju dobrog radnog okruženja.
Najpre treba obratiti pažnju na stolicu koja se koristi. Stolica treba da bude prilagodljiva.
Tastatura i miš, kao i uređaji koji se najviše koriste, najise mogu da utiču na zdravlje, pa ih pri kupovini
Odeljenje zа obrаzovаnje, obuku i zаpošljаvаnje podržаvа korišćenje rаčunаrа od strаne studenаtа vаn učionice zа obrаzovne svrhe. Studenti pristupаju odeljenjima i drugim obrаzovnim resursima i sаdržаjima izvаn učionice u normаlnim školskim čаsovima i poseban pristup ovim resursimа iz svojih domovа.
Neki studenti nisu u mogućnosti dа fizički prisustvuje u školi zbog udаljenosti, medicinskih problema ili izborom roditelja. To znаči dа veći deo njegovog školskog dаnа provodi koristeci kompjutere zа pristup informаcijаmа zа svoje učenje.
Sledeći ergonomski sаvet je rаzvijen zа rаzmаtrаnje od strаne roditeljа i stаrаteljа dа podrži efikаsno i bezbedno korišćenje informаcionih i komunikаcionih tehnologijа u okruženju kućnog učenjа.
Studenti bi trebаlo dа orgаnizuju opreme u posmаtrаnom području u cilju održаvаnjа isprаvnu posture rаdeći ispred rаčunаrа.
Položaj tela prilikom rada na računaru
Pravilan položaj tela obezbeđuje dobra radna stolica koja mora da ima mogućnost regulacije visine kao i ugla naslona stolice. Poželjno je da stolica bude mobilna, sa točkićima. Obavezno je postojanje naslona za ruke, radi pravilnog položaja laktova. Podešavanje visine stolice se određuje prema položaju stopala i kolena. Kolena moraju biti pod uglom od 90 stepeni, a stopala moraju biti na podu. Posledice neprikladno izabrane stolice su bol u leđima, bol u ramenu ili aktivnoj ruci ili ukočenost.
http://www.youtube.com/watch?v=xSNKNvOxNIU
Literatura:
1. http://education.qld.gov.au/smartclassrooms/users/parents/ergonomics.html
2. http://www.link-university.com/lekcija/Rad-za-ra%C4%8Dunarom-i-zdravlje/4591
3. http://racunarstvoiinformatika.wordpress.com/2012/03/04/sta-je-ergonomija/
4. http://prirodnilek.com/pravilno-sedenje-dece-za-racunarom
KOMENTAR: Zadatak iz kog se moglo naučiti dosta koristnih stvari jer su ergonomski uslovi jako bitni za e-učenje. Kreiranje idealnog okruženja za e-učenje, postavljanje tela u pravilan položaj te kreiranje idealnih uslova za učenje na daljinu, a sve u cilju što većih , kvalitetnijih i bržih rezultata bez prevelikog fizičko-psihičkog umora ili postavljanje takvih uslova i kreiranje takvog okruženja u kojem će se umor svesti na minimum.
Zadatak 4 - Primeri e-ucenja/e-nastave za pojedine kategorije ucenika Učenici sa Daunovim sindromom
link zadatka: http://e-lab.ftn.kg.ac.rs/moodle/mod/forum/discuss.php?d=4108
Primeri e-nastave/e-učenja za učenike sa Daunovim sindromom
Daunov sindrom ili mongolizam opisan je kod raznih naroda. Predstavlja kongenitalni poremećaj sa karakterističnim izrazom lica i često se po izgledu lica može postaviti dijagnoza još kod novorođenčadi. Kod dece sa mongolizmom postoji 47 hromozoma umesto 46 koliko ih ima ostalo stanovništvo. U 95 - 97 % slučajeva Daunov sindrom nije nasledna bolest i javlja se u svim rasama i u svim ekonomskim grupacijama. Pojava Daunovog sindroma ne dovodi se u vezu sa bilo kakvim životnim navikama roditelja. Dokazano je da starost majke (preko 35 godina života) povećava mogućnost pojave Daunovog sindroma kod deteta. Bebe obično imaju malu glavu, široko razmaknute i kose oči (kao kod Mongola), na unutrašnjem uglu očiju koža je nabrana ("treći kapak"), a na dužici oka vide se bele pege. Nos i usta takvih beba umanjeni su, ušne školjke takođe su male i nepravilno su oblikovane. Tonus mišića je snižen, a zglobovi su im izuzetno savitljivi. Na dlanovima ispod četvrtog prsta nalazi se "brazda". Skoro polovina beba rođenih sa Daunovim sindromom ima i urođenu srčanu manu. 1929. godine dužina života osoba sa Daunovim sindromom, iznosila je u proseku oko 9 godina. Danas je, zahvaljujući blagovremenoj dijagnostici i lečenju urođenih anomalija, životni vek ovih osoba produžen na 50 godina i duže. U našoj zemlji osobe sa Daunovim sindromom obično žive u svojim porodicama, a u razvijenim zemljama sveta oni žive u zajednicama, polu-samostalno, vode računa o sebi, učestvuju u kućnim poslovima, rade i privređuju u zajednici i druže se međusobno.
O ovom sindromu se na našim sajtovima i na sajtovima bivših republika SRJ može naći dosta informacija. Uglavnom se sve svodi na tim osnovnim informacija, uzrocima, posledicama ovog sindroma. Za sad, nisam uspeo pronaći ni neko udruženje koje bi se trudilo da okupi i bar malo olakša život osobama sa ovim problemom. Bilo kakav pokušaj pronalaska (sem osnovnih saveta vezano sa osobe sa Daunovim sindromom) dubljih informacija ili portala posvećenom i prilagođenog njihovom nivou inteligencije je na srpskom jeziku nemoguć.
S druge strane, tražeći sajtove na engleskom, našao sam veliki broj udruženja i organizacija, što državnih (posebno američkih) tako i privatnih koji se bave i sa bezbroj informacija savetuju roditelje ili okolinu vezano za ovaj problem. Skupljaju se donacije, organizuju koncerti i bezbroj drugih manifestacija kako bi se izgradio čitav kompleks objekata u kojim će pre svega deca sa Daunovim sindromom moći da se bar malo uklope u okolinu. Fascinantno je koliko se vodi računa o tim ljudima i koliko im se pažnje i brige posvećuje u sredjenijim društvima, ekonomski stabilnijim.
S druge strane, do online kurseva, programa ili sajtova za učenje je jako teško doći besplatno. Uglavnom svi dobri softveri za decu sa Daunovim sindromom se plaćaju.
Sajt (link iznad) je izuzetno rešenje sa kursevima i testovima za decu sa Daunovim sindromom , predškolskog i školskog uzrasta (1-8 razreda). Kroz igru, animaciju i multimedijalni sadržaj deca mogu rešavati testove iz svih oblasti od učenja slova, čitanja, naprednog čitanja, hemije, matematike, opšte kulture , geografije, učenje kroz igru i animaju. Pored testova tu su i ponuđeni sadržaji koji se čitaju, uradjeni na jako zanimljiv način sa animacijom, muzikom, posebnim efektima. Odlične informacije, prilagođene ovoj posebnoj kategoriji dece.
Jedina mana ovog sajta sa ovim e-sadržajem jeste svakako što su određeni delovi samo demo verzija i za neko naprednije učenje se mora platiti za “full” verziju.
KOMENTAR: Omiljeni zadatak, jedan human, mali projekat koji smo svi radili sa velikom pažnjom. Nauka nije nauka, ako nije humana. Daunov sindorom je široko rasprostranjem, te sam smatrao da mi ovaj koncept studija i kombinacija znanja i dodatnog saznanja o ovom sindromu mogla pomoći u istraživanju i pokušaju pomoći za osobe sa ovim problemom. Na internetu sam naišao na veliki broj sajtova sa informacijama za roditelje i decu , neverovatno je to da na zapadu postoji veliki broj portala, organizacija koje pomažu osoba sa Daunovim sindromom. Fasciniralo me to što sam naišao na Moodle, kompletno izgrađeno okruženje za osobe sa Daunovim sindromom. Veliki broj informacija, zadataka za ove osobe za razne uzraste, saveti, brojevi telefona organizacija..te mi je to negde dalo ideju da u budućnosti stečeno znanje iskoristim na jedan ovakav projekat.
Zadatak 5 - Otvaranje i moderacija diskusije - Formiranje e-odeljenja i početak e-nastave
link zadatka: http://e-lab.ftn.kg.ac.rs/moodle/mod/forum/discuss.php?d=4190
link zadatka: http://e-lab.ftn.kg.ac.rs/moodle/mod/forum/discuss.php?d=4190
MOJ KOMENTAR NA FORUMU
E-nastava zadržava važno svojstvo nastave kao socijalnog interaktivnog procesa odnosno daje mogućnost međusobne komunikacije svih aktera učenja i nastave.
U razvoju e-odeljenja ostvaruju se tri tipa komunikacije: povezivanje e-učenika sadržajem (pitanja ili odgovori povezani sa sadržajem zadataka, informacije, izražavanje ideja), planiranje zadataka (plan rada, postavljanje zadataka, pregovaranje i rešavanje problema...), socijalna podrška (emocionalna podrška ili saveti, korišćenje emocija, davanje podrške kada se problemi povećavaju...)
Formiranje on-line odeljenja i početak e-nastave je složena aktivnost gde je veoma bitno da na početku polugodišta/semestra nastavnik kontaktira svakog studenta pojedinačno (najčešće mejlom). Da bi se aktivirali učenici, bitno je na početku postaviti neformalnu diskusionu grupu ali da tema bude atraktivna za učesnike.
Da bi se učesnici angažovali, potrebno je sagledavanje individualnih potreba. Studentima treba posslati zahtev da diskutuju ali i pitaju vezano za sadržaj kursa kao i da definišu neke parametre.
Kako uopšte povećati pozitivan efekat na formiranje e-odeljenja?
KOMENTAR: Zadatak je bio klasična diskusija, virutelna debata na temu formiranja e-odeljenja koje kroz razne tipove komunikacije aktivira učenike i ostale učesnike e-nastave koji zajedno uz dogovor i plan pristupaju rešavanju određenih problema.
Нема коментара:
Постави коментар